Ako chce nakupovať generácia X alebo Y? So smartfónom v ruke.

19/02/2016

Press Release Image

Bratislava, 19. februára 2016 – Nakupovanie počas jedinej generácie zmenilo svoju tvár. Tradičné modely ako otváracia doba a nabádanie „kúpte teraz“ prestali platiť. Nakupovanie sa premenilo na formu zážitku, ktorý si najmä mladá generácia túži užívať bez časového obmedzenia. Veľkú úlohu hrajú odporúčania od známych na sociálnych sieťach. Stále dôležitejšími sú aj personalizované ponuky ušité na mieru zákazníka.

Zákazník sa musí zabávať

Toto konštatovanie platí najmä v online prostredí, kde sa na základe rôznych algoritmov a správania na sociálnych sieťach spotrebiteľom ukazujú „na telo“ prispôsobené ponuky. Túto formu starostlivosti potom spotrebitelia stále častejšie čakajú aj v rámci iných predajných kanálov.

„Z našej štúdie „Budúcnosť obchodu“ vyplýva, že 32 %[1] mladých, ktorých označujeme ako ‚Millenials‘ (‚Mileniáni‘) priamo vyžaduje, aby ich obchodníci, či už v e-shopoch alebo v kamenných predajniach, nejako zaujímavo oslovili, prekvapili, alebo potešili,“ hovorí Marcel Gajdoš, regionálny manažér Visa Europe pre SR a ČR. .

„Lajky“ rozhodujú

Nájsť si veci na Pintereste alebo Instagrame, nechať si poradiť od kamarátov na Facebooku, urobiť si selfie priamo v obchode alebo online. Približne tak sa dnes mladí ľudia rozhodujú o nákupe. Dôležitosť sociálnych sietí v rozhodovaní o nákupe potvrdzujú aj štatistiky uverejnené v rámci štúdie Visa Europe:

  • 66 %[2] respondentov z generácie Y (deti narodené v rokoch 1986 až 1995) a Z (deti narodené po roku 1995) uviedlo, že svoj nákup konzultujú s kamarátmi na sociálnych sieťach;
  • 39 %[3] opýtaných potvrdzuje, že sociálne siete využívajú ako zdroj informácií pred nákupom.

Taktiež v budovaní loajality zákaznika začínajú hrať sociálne siete podstatnú úlohu. Zákazník sa totiž o kúpe akéhokoľvek produktu rozhoduje viac ako kedykoľvek predtým na základe toho, aké sympatie tým získa u svojich priateľov. Obchodníkom tak správanie zákazníkov na sociálnych sieťach zase umožňuje personalizovať svoj prístup a individuálne ich odmeniť napríklad za to, že zdieľali fotku s ich produktom.

Nákupy jedine so smartfónom v ruke

Smartfóny sa stávajú pri nakupovaní priamo nevyhnutnosťou. Potvrdzujú to štatistiky, podľa ktorých 82 %[4] ich majiteľov využíva smartfón pri rozhodovaní o nákupe priamo v mieste predaja.

Ďalšia štatistika Visa Europe uvádza, že viac ako tretina európskych používateľov smartfónov použila mobilné zariadenie na nákup potom, ako si tovar prezreli v kamennom obchode. Naopak 59 % respondentov uviedlo, že mobilný telefón využívajú na vyhľadávanie informácií o produkte predtým, ako si ho fyzicky pozrú v obchode.

„Smartfóny vytvárajú most medzi online a offline prostrediami, ktoré v súčasnosti fungujú ako spojené nádoby. Obchodníkom umožňujú osloviť zákazníka – na základe jeho správania sa v online prostredí – so zaujímavou ponukou v momente ako zákazník prechádza okolo ich kamenného obchodu,“ upozorňuje Marcel Gajdoš a dodáva: „Ďalšou významnou pridanou hodnotou týchto zariadení je možnosť jednoducho, pohodlne a rýchlo zaplatiť, čo v našej nedávnej štúdií o mobilnom platení[5] ocenilo 43 % respondentov.“

Biometria je žiadaná novinka

Ak hovoríme o platení smartfónmi, mladá generácia je omnoho viac ako hotovosti či plateniu kartou naklonená bezkontaktnému pípnutiu. V otázkach bezpečnosti naviac fandí akýmkoľvek technologickýcm inováciám, vrátane biometrického overovania platieb (napríklad otlačok prsta) . Z prieskumu Visa Europe medzi spotrebiteľmi vo Veľkej Británii vyplynulo, že viac ako ¾ respondentov z generácie Z (76%) by takéto riešenie privítali.

„Visa Europe robí maximum pre to, aby pre podobné inovácie pripravila potrebnú infraštruktúru a trúfam si tvrdiť , že už teraz sme pre novú generáciu platieb výborne pripravení. V Európe je už teraz viac ako 2,6 milióna bezkontaktných terminálov. Iba v minulom roku sa ich počet strojnásobil, takže napríklad v porovnaní s USA prevádzkujeme v Európe viac ako desaťnásobok bezkontaktných terminálov. Európa jednoznačne udáva smer,“ uzatvára Marcel Gajdoš.

[1]Zdroj: agentúra JWT

[2]Zdroj: kissmetrics

[3]Zdroj: Planet Retail, 2014

[4]Zdroj: Stylus

[5]Štúdia „Mobile Money“ Asociácia Visa Europe